دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
آستان قدس رضوی

حوزه/ کتاب «تاریخ سامانیان» به‌عنوان یک اثر چاپ سربی به زبان‌های فارسی و فرانسه، با قدمتی ۱۷۹ساله، در بخش نفایس واحد مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، محمدرضا تازیکی، کارشناس مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در معرفی این اثر، گفت: این کتاب نفیس چاپ سربی، بخشی از کتاب «روضه الصفا» اثر برجسته «میرخواند»، تاریخ‌نگار سده نهم هجری قمری، به شمار می‌آید که در آن، گوشه‌ای از تاریخ ایران در دوره سامانیان روایت می‌شود.

وی افزود: این کتاب توسط «شارل دفرمری»، خاورشناس و تاریخ‌نگار فرانسوی، به زبان فرانسه ترجمه و در سال ۱۸۴۵ میلادی، در ۲۹۶ صفحه از سوی انتشارات «امپرمری رویال» شهر پاریس به چاپ رسیده است.

کارشناس مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: سامانیان دودمانی از امیران ایرانی‌تبار بودند که در حدود دو قرن، یعنی قرون سوم و چهارم هجری قمری، بر بخش بزرگی از ایران آن زمان؛ شامل افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و پاکستان، فرمان می‌راندند.

گفتنی است، بیش از ۲۲ هزار و یکصد نسخه کتاب چاپ سربی، در مخزن چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که ۲ هزار نسخه آن به زبان‌های مختلف خارجی از جمله فرانسوی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha